Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Maminka říkala,

že by jí ani nevadilo, že je alkohol pro tatínka škodlivý, kdyby nebyl tak drahý.

Měl jsem v neděli už dosti hnípání a tak jsem si vyšel před obědem jen tak se cournout městem, byť vítr byl z rodu fukéřů prasáckých a sněhové vločky nebyly vločky ale nože, snažící se mně vypíchnout přimhouřené a slzící oči. Poslyšte, já jsem v sobě objevil další dědičnou chorobu. Vždycky mně bylo divné a někdy až odpudivé, když jsem sledoval otce, který v místnosti seděl a četl si noviny naprosto v klidu, a pak vyšel na dvorek na pět minut, jen co by přinesl dřevo do kamen nebo podobnou maličkost, a vrátil se s uslzenýma očima a tekoucími hleny pod nosem. Řešil to rukávem nebo neuvěřitelně mokrým ušmudlaným kapesníkem (žil po smrti matky dlouhá léta v baráku sám a tak poněkud zpustli. Barák i on.)

Topil si v kamnech celoročně, protože na plynové a elektrické spotřebiče moc nevěřil. Stejně tak nevěřil elektronice a za celý svůj život nevzal na milost elektronické kalkulačky a tvrdošíjně své výpočty (vykupoval nějaký čas jablka a výpočet ceny za bedničku padavek byl úkon pro řídící středisko NASA v Houstonu) prováděl na předpotopní mechanické kalkulačce značky Nisa (to já byl jiný kanón, mě učili ve škole na mechanickém Rheinmetalu, který měl před i za desetinnou čárkou poctivých dvanáct nebo snad patnáct míst, jezdec sahal přes celou lavici až do uličky), jestli si kdo z vás pamatuje ty béžové a hráškově zelené počítací stroje, jimiž bývaly tehdy vybaveny všechny kanceláře. Tato „mašina“ ležela vyřazená a odepsaná někde ve skříni pěkných pár let, než se jí otci zželelo a odnesl si ji domů.

No ale proč o otci vyprávím, já to mám „nemlich ten samé systém,“ vyjdu z baráku a do tří minut mně teče z očí a z nosu, ať je léto nebo zima. V zimě to bývá lepší, protože je pod mrakem, v létě mě ještě do očí bodá ostré slunce a tak si na oči aplikuji sluneční brýle a pajdám po městě jako Stevie Wonder. A tak jsem si tedy v tu chvíli, o níž mluvím, popajdával parkem, posmrkoval svědomitě a sledoval, jak mně slzy odkapávají na bundu a sjíždějí po moderní tkanině na zem, aniž by se vsákly.

Nicméně nebyl jsem sám, kdo se kolem dvanácté parkem vracel z města k bydlišti, šel jsem zvolna a přede mnou se hrbil mladý tatínek s tříletou holčičkou, která se zničehonic pustila jeho ruky a začala rozdupávat jakousi sněhovou hrudku. Tatínek ze setrvačnosti pomalými krůčky poodešel asi pět kroků, protože už tušil, že dostane doma vyhubováno, kdeže jsou v té slotě tak dlouho, když se ozval dosti hlasitý a s příslušným akcentem na začátku slova zvolaný povel „Stůj!“. Chviličku jsem se rozhlížel, kdo má zde tak vybroušenou povelovou techniku, když v tom se ozvalo podruhé „Tati, stůj!“ Tatínek poslušně beze slova strnul a holčička se věnovala dál svému udupávání.

Sklonil jsem hlavu, zaryl pohled do sněhu a styděl jsem za toho kluka, který neuměl své dceři ujasnit, jak má někoho o něco slušně požádat, a to všechno jenom ze strachu ze své milované manželky, protože to nepromluvila ona dívenka nýbrž její maminka, ale jak se bude žít holčičce, až se svou povelovou technikou narazí na lidi, kteří ji nebudou tolik milovat, o tom už jsem radši nepřemýšlel a mazal domů, abych nezmeškal oběd. Nestálo by to za to.

Vyvstala mně na mysli ona holčička ještě jednou, večer, když jsem před usínáním přemýšlel a v tichu naslouchal svému tělu, uvědomoval jsem si, jak málo dnes rodiče dbají na vzdělání svých dětí, jak mně mí rodiče čítávali a já svým dětem také ještě občas čítával (to sebezapření), jak ta holčička sama si bude muset hledat cestu jak k lidem, k sociální inteligenci, jak ji rodiče krom bezohlednosti zhola nic nenaučili, a od té to myšlenky jsem pokračoval dál, jak mizí vlastně ze světa pohádky, kde dobro a zlo bylo jasně definováno aby neměla robátka v hlávkách zmatek, naší generaci se pomalu stával kladným hrdinou sympatický Belmondův gauner, dnešní mlátičky se mně ani nechce připomínat, a přemýšlím dál, jak všemu vládnou peníze, jak se ani ve filmu nebo knize už neobjeví narážka na nějakou literární postavu či hudebního skladatele, aby autor neusvědčil z hlouposti a neodradil své potencionální negramotné čtenáře či diváky ve světových metropolích jakož i Patagonii, málokdo už dnes bude vědět, koho všeho z nás označil Kennedy O´Toole za Spolčení hlupců, a v noci v bedně při předávání Oskarů lezou z jinak docela inteligentních lidí takové bláboly: „Děkuji svému otci, své matce, svým dětem, svému psovi…“

Proč nikdo neřekne, jak je to doopravdy, že děkuje svému agentovi Saulovi Abramowitzovi za to, že prolezl devatero zadků a vytíráním nebo vydíráním získal pro ni nebo pro něj tu roli, co o ní tvrdí, že mu byla psána na tělo, dále že děkuje režisérovi Francisi Lincolnu Cofollovi, který nesčíslněkrát překonal nutkání na zvracení, než z něj vyrazil oskarový herecký výkon, že děkuje všem maskérům a animátorům, kteří vyplnili ve filmu chvíle, kdy by se jinak nebylo nač dívat, no zkrátka, proč ti lidé lžou všem okolo? Elementary, dear Watson, protože jako prvnímu začali lhát sami sobě, a lhaním jiným ve svých očích dodávají důvěryhodnosti své prvotní lži. O peníze jde až v první řadě.

víš,
já dnes budu muset
vecpat své ischemické srdíčko
do poštovní schránky
aby spolu s tisíci zdravými
přineslo radost miláčkovi

jakpak se cítíš
v té únorové pandemii
chřipek a lásky?

Autor: Jiří Pospíšil | sobota 14.2.2009 9:30 | karma článku: 19,74 | přečteno: 1857x
  • Další články autora

Jiří Pospíšil

Můj zdejší blog mně připomíná

dráždění erotogenních zón frigidní milenky.

28.2.2009 v 9:30 | Karma: 22,18 | Přečteno: 2252x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

V žádné kuchyni

by neměla chybět myčka na nádobí, nejlépe nějaká sladká a mladá, která by na sobě měla jen zástěru a nic jiného.

27.2.2009 v 9:30 | Karma: 21,35 | Přečteno: 2780x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

Byla krásná, byla milá…

Tahle slova Jiřího Suchého mě napadla, když jsem tu ženskou poprvé spatřil. Na první pohled na ní bylo všechno akorát, ale při bližším ohledání se to zvrtlo.

26.2.2009 v 9:30 | Karma: 16,96 | Přečteno: 2566x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

Také si čtete na záchodě?

Na světě žijí jen dvě základní rasy lidí, žádná bílá, rudá či žlutá nebo černá plemena, jak nás učili v přírodopisu, lidstvo se dělí na dva základní druhy: Ty, co na WC čtou, a ty, co je za to srdečně nenávidí.

25.2.2009 v 9:30 | Karma: 20,17 | Přečteno: 2130x | Diskuse| Ostatní

Jiří Pospíšil

Jsme opice chladného Boha.

Tahle věta mě napadla, když jsem četl lákání přítele k práci s hudbou na počítači. Psal tehdy: „Na počítači můžeš zkoušet komponovat třeba pro celý symfonický orchestr, nahrávat si sám klidně pětičlenný pěvecký sbor a pak si tam nastavit akustiku jako v chrámu. Dokonce si můžeš vybrat v kterém.“

24.2.2009 v 9:30 | Karma: 12,80 | Přečteno: 1511x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině

26. dubna 2024

Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...

Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců

26. dubna 2024

Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...

Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině

25. dubna 2024  23:07

V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...

Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie

25. dubna 2024  21:23

Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 376
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1239x
Miluje pravdu natolik, že si ji sám vymýšlí včetně citátů.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy